میمند بهشت پرشیا

قالب وبلاگ


میمند بهشت پرشیا
گپ دیروز 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گپ ميمندي و آدرس mymandgap.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید

 

جغرافیا

مسافت این شهر از مرکز استان فارس شیراز ۹۵ کیلومتر بوده و تا شهر فیروزآباد 40کیلومتر است.

جغرافیای طبیعی

این بخش در آخرین مناطق پیشرفتگی ارتفاعات زاگرس در منطقه گرم و خشک جنوب قرار گرفته و موقعیت مذکور باعث شده‌است تا میمند دارای آب و هوایی معتدل و نسبت به مناطق همجوار خنک تر باشد. میمند در جلگه میان دو رشته کوه نسبتاً بلند از سلسله جبال زاگرس به نامهای سپیدار و پادنا میمند که بصورت دو رشته با جهت شمال غربی و جنوب شرقی کشیده شده‌اند، قرار گرفته‌است. کوه سپیدار در طرف شمال شهر میمند قرار دارد و دنباله کوه سبزپوشان شیراز است که دارای جنگل و منابع طبیعی فراوانی است و ارتفاع قله آن3167 متر از سطح دریامی‌باشد. در قسمت جنوب و جنوب شرقی میمند کوه پادنا در اصطلاح محلی پیدنو و در فرهنگهای جغرافیایی میمند نیز گفته می‌شود قرار دارد. در غرب نیز کوه کم ارتفاعی به نام قلات وجود دارد که از سیرزجان خواجه‌ای تا میمند به موازات پادنا قرار گرفته‌است. از مشرق نیز به خرمن کوه یا کوه سور که از میمند به شکل یک نیم دایره دیده می‌شود متصل است.

پوشش گیاهی جنگلهای کوهستانی بیشتر پسته کوهی بنه و بادام کوهی اهلوک می‌باشد. آب و هوای میمند از نوع معتدل کوهستانی است.تابستانهای نسبتاً معتدل و خشک و پاییز و زمستانها معتدل مرطوب می‌باشد. حداکثر دما بیشتر در مردادماه و حداقل دما در بهمن ماه رخ می‌دهد. بیشترین بارش فصلی نیز در بهمن ماه است و میانگین بارندگی سالانه به میزان ۴۵۰ میلیمتر است که در ارتفاعات بیشتر به صورت برف می‌باشد.

تقسیمات کشوري ميمند

در تقسیمات کشوری بخش میمند یکی از بخش‌های شهرستان فیروزآباد و در محدوده بین بخش‌های کوار و کوهمره شهرستان شیراز، خفر و سیمکان شهرستان جهرم، و بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد واقع شده‌است. این بخش شامل یک شهر به نام میمند و ۳ دهستان به نامهای خواجه‌ای به مرکزیت روستای جوکان، پرزیتون به مرکزیت روستائی به همین نام و کوهمره سرخی به مرکزیت روستای دادنجان و تعداد ۳۴ روستا و آبادی می‌باشد که برخی از آنها عبارت‌انداز: کوشک سرتنگ، چاربید، صحراسفید، گنک، آبگل، افرا، امیرسالار، پرزیتون، تنگریز، بنه خفرک، مرادآباد، اسماعیل آباد، جوکان، زنجیران، موک، سریزجان، دارنجان، مرجان.

 

طول جغرافيايي و جمعيت

طول جغرافیائی ۴۵/۵۲ شرقی عرض جغرافیائی ۵۲/۲۸ شمالی ارتفاع از سطح دریا ۱۵۴۵ متر در شهر میمند که در کوههای اطراف تا ۳۲۰۰ متر می‌رسد. جمعیت بخش میمند بالغ بر۴۰۰۰۰ نفر جمعیت شهر میمند 18000 وسعت بخش 33/1942 کیلومتر مربع وسعت شهر 12 کیلومتر مربع.

نام قدیم میمند

هرچند در کلیه اسناد تاریخی از شهر فعلی میمند به همان نام میمند نام برده شده امادر گذشته بخش یا بلوک یا بهتر بگوئیم منطقه ای که میمند در آن قرار داشته است جمکان نام داشته است. جمکان در فارسی یک کلمه ترکیب یافته از دو کلمه جم به معنای شاهزاده و پادشاه ویا جمشید پادشاه اسطورهای ایران و کان که همان قید مکان است سر جمع میشود این نام را به جایگاه شاهزادگان یا جایگاه جمشید پادشاه معنا کرد.

کشاورزی

به علت محدودیت شدید در منابع آبی منطقه، بیشتر اراضی میمند به صورت دیم زراعت می‌گردد. کشتهای آبی از طریق چشمه‌های موجود و بعلاوه در قدیم بوسیله تعداد زیادی قنات و هم اکنون از طریق چاه و تلمبه‌های کشاورزی انجام می‌شود. متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی رویه در حوزه آبهای زیرزمینی اکثر چشمه‌ها و قناتها از بین رفته یا دچار کم آبی شده‌اند. مجصولات کشاورزی میمند عبارت‌اند از: گندم، جو، حبوبات، بادام، گردو، انگور، سیب، انار، زردآلو، عسل، گلاب و سایر عرقهای گیاهی نام میمند از دو جزء می + مند تشکیل شده و بطور کلی به معنای محلی است که دارای انگور است.هم اکنون نیز باغستانهای انگور زیادی در میمند وجود دارد که بعد از گلاب و عرقیات از تولیدات عمده آن می‌باشد. گلابگیری و عرقیاتگیری از زمانهای بسیار قدیم در میمند رواج داشته‌است که هم اکنون نیز به دو روش سنتی و صنعتی رایج است.


عمده محصولات شهر ميمند عبارت‌اند از :انگور، انار، سیب، گل سرخ، گل نسترن، گردو و بادام، انجیر که اکثراً در دهستانها و روستاهای بخش و شهر میمند قرار دارند. عمده‌ترین گونه‌های گیاهی میمند در مراتع کوهستانی و جنگلی را محصولات بنه- بادام- کهکم- زیتون- ارژن- سقز(کیالک) زالزالک- انجیر- آلبالو وحشی- کلختک- کنار- بنگرو- ارس- خوشک- ریش بز- کنگر- شبدر- یونجه- جاشیر- گاوزبان- شاطره- کاهو و زنبق وحشی- اسپند- لاله کوهی- پیاز و کرفس وحشی- بومارزان(سرزرد) شیبو و شنبلیله- گل بنفشه و .. تشکیل می‌دهند.

گل محمدی

عمده اهمیت میمند به گلستان‌های بزرگ گل‌های محمدی و رز است که باعث شده‌است که این شهر پس از کاشان، دومین تولید کننده بزرگ گلاب در ایران به شمار رود.گل محمدي

بوی خوش گل‌های محمدی در فصل بهار از کیلومترها قابل استشمام است و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت میمند روانه می‌سازد.

صنایع

به دلیل در محرومیت نگه داشتن منطقه و اینکه محور فعالیت مردم حول فعالیتهای کشاورزی و دامپروری می‌باشد، این منطقه به غیر از کارخانه سیمان فیروزآباد متعلق به شرکت سیمان فارس نو که در ابتدای حوزه استحفاظی بخش میمند از سمت شیراز ودر منطقه دشت موک ودر مجاورت روستای موک قرار دارد ونیز 8 واحد کارخانه صنعتی تولید عرقیات (گلاب)، که تنها5 واحد ان اشتغال مستقیم بیش از 30 نفر را یجاد کرده اند از وجود صنایع چشمگیری برخوردار نیست و صنایع موجود دیگر عبارت‌اند از حدود 70 واحد کارگاه تولیدی سنتی انواع عرقیات و 4 کارگاه زنبورداری و تولید و بسته بندی عسل 2 واحد کارگاه پلاستیک سازی جهت بسته بندی گلاب و عرقیات و ساخت صنوق های پلاستیکی جهت بسته بندی میوه جات به ویژه انگور که مهمترین محصول شهر میمند است نا گفته نماند که طی چند سال گذشته با درایت دولت و تشکیل خوشه صنعتی گل و گلاب میمند گلابگیران میمند با تشکیل یک کنسرسیوم مشترک موفق شدند به عنوان برترین خوشه صنعتی کشور دست یابند. در کنار گلابگیری و برای ظروف گلاب و عرقها صنعت شیشه گری نیز دایر بوده‌است که در حال حاضر صرفاً بصورت تولید صنایع دستی نیمه فعال است.همچنین چند کارگاه پنیرسازی و ماست بندی سنتی نیز، در این شهر فعال است.

سدها وطرحهای آّبخیز داری

جالب است بدانید که سد تنگاب فیروزآباد از نظر تقسیمات کشوری در حوزه جغرافیائی این بخش و در ابتدای حوزه ورودی این بخش از سمت فیروزآباد قرار دارد دو سد خاکی دیگردر این بخش وجود دارد که آبهای رودخانهای فصلی را مهار می کند این سدها عبارتند از : 1- سد خاکی مراد آباد در غرب میمندو در 10 کیلومتری جاده میمند به شیراز روبروی شهرک صنعتی میمند 2- سدخاکی میمند در ابتدای جاده قدیم میمند به شیراز و فیروزآباد چند طرح آبخیزداری نیز به صورت حوزچه ای در میمند اجرا شده که مهمترین آنها پرزیتون در شرق حد فاصل روستای عزیز آباد و مراد آباد در غرب و شبانکاره در شمال شهر میمند است

دامپروری

در میمند، پرورش گاو و گوسفند از دیرباز رواج داشته و در کنار کشاورزی شغل اکثری مردم شهرستان را شامل می‌شود. در حوزه تحت پوشش این شهرستان علاوه بر اکثر روستائیان، جامعه عشایری سیار و نیمه سیار نیز اقدام به پرورش و نگهداری دام می نمایند که اکثراً نیز بصورت سنتی می‌باشد و با توجه به وضعیت مراتع که اغلب کوهستانی بوده و همچنین وجود پسچرای زراعت به مقدار زیاد مساعد در پرورش گوسفند به شمار می‌رود. در این منطقه به جز پرورش گوسفند نسبت به پرورش گاو و گوساله، زنبور عسل نیز اقدام می‌گردد. تعداد دام موجود در شهرستان به ۰۰۰/۵۰۰ راس بالغ می‌شود و حدود ۶۰۰۰ کلنی زنبور عسل وجود دارد که تولید عسل هر کلنی بطور میانگین ۳۵ کیلوگرم می‌باشد. مضافاً تولیدات فرآورده‌های دامی نظیر پوست- پشم- شیر- ماست- پنیر- دوغ- کره محلی- خامه و ... نیز فراوان می‌باشد. همچنین اخیراً پرورش ماهی قزل آلا نیز در رودخانه زیبای آتشگاه انجام می‌گیرد.


درحال حاضر 22 اثر تاريخي ثبت شده درمنطقه ميمند وجود دارد كه عبارتند از: قلعه تاريخي اميرسالار - تپه تل قلعه
امامزاده اسماعيل - مسجد جامع ميمند- حمام تاريخي جنب مسجد- منزل قديمي خواجه امين مظفري- خانه گبري‌ها معروف به سنگ سوراخ- قلعه تل گاوي- قلعه تاريخي زنجيران- قلعه تاريخي گنك- دژ نظامي تنگ قلعه- كاروانسراي عباسي- تپه تاريخي حسن‌آباد- كاروانسراي زنجيران- كاروانسراي موك- كاروانسراي بيرواكون- كاروانسراي آبگل- درخت سرو كهن مسجد ده بالا
چهارطاقي اسلامي - حمام صفوي - قلعه سهره- آسياب بادي
   


مسير دسترسي

مسير شيراز به ميمند از طريق بزرگراه 50 كيلومتري شيراز - كوار و سپس 25 كيلومتر مسير جاده فيروزآباد و 25 كيلومتر جاده انشعابي مي باشد. فاصله ميمند تا فيروزآباد نيز 60 كيلومتر و تا جهرم 150 كيلومتر مي باشد كه از طريق جاده سيمكان در جنوب ميمند ارتباط دارد

زمان هاي مناسب گردش

بهترين زمان براي گردش در شهر ميمند و بهره بردن از زيبايي هاي آن فصل بهار و بو‍يژه ارديبهشت ماه و اوج فصل گل چيني و گلابگيري مي باشد، اگرچه ساير فصلها نيز جذابيت خود را دارند.

اقامت

ستادهاي اسكان مسافران نوروزي و بويڟه اسكان فرهنگيان كه مخصوص عيد نوروز مي باشد است.
همچنين مسافران مي توانند در صورت علاقه مندي در پارك شهر يا امامزاده سيدجسين يا نقاط تفريحي ديگر با لوازمات خود به صورت موقت اسكان نمايند.

سوغاتي هاي ميمند

ميمند را با گلاب و عرقيات آن مي شناسند اما در ميمند چيزهاي جالب توجه زيادي براي سوغات بردن وجود دارد از جمله:
صنايع دستي و شيشه گري
عسل : فراواني باغهاي گل در ميمند محيط مساعدي براي پرورش زنبورعسل فراهم ساخته است و به همين دليل عسل ميمند با كيفيت ممتاز و توليد فراوان جايگاه مهمي در محصولات صادراتي دارد
از ديگر سوغاتي هاي ميمند، انواع شيريني و خشكبار محلي است كه در ايام نوروز در خانه ها تهيه مي شوند و بسيار خوشطعم هستند.
همچنين محصولات زراعي مانند بادام، گردو، انگور، كشمش، سيب، انار، زردآلو و غيره يا محصولات
صاره گل سرخ تهيه مي‌شود، انواع عرقيات ديگر از جمله نسترن، بيدمشك، نعنا، كاسني، شاتره، بهار نارنج وغيره نيز در ميمند توليد مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 10 تير 1391برچسب:عكس,مطب, ] [ 15:44 ] [ ali ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ میمندبهشت پرشیا خوش آمدید. لطفا نظرات خود را بنویسید.
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :